- Hem
- Vanliga frågor
VANLIGA FRÅGOR
I vårt avsnitt med vanliga frågor (FAQ) svarar vi på vanliga frågor om våra tjänster, från bokning av tider till behandlingsalternativ. Vi täcker också viktiga ämnen relaterade till psykisk hälsa för att hjälpa dig att bättre förstå vilket stöd som finns tillgängligt för dig. Om du har ytterligare frågor, tveka inte att höra av dig, vårt team är här för att guida dig på din resa mot en bättre hälsa.
Ofta ställda frågor och svar
Vilka är era öppettider?
Våra öppningstider hittar du på sidan ”Öppettider”. Besök den för en mer exakt och uppdaterad informatione.
Vilken typ av tjänster erbjuder ni?
Vi erbjuder vuxenpsykiatriker och specialister inom missbruk och beroende via videokonsultationer i hela landet. Våra läkare är nästan alla dubbelspecialister inom psykiatri och missbruks- och beroendemedicin.
Behöver jag en remiss från en läkare eller finns det några krav?
Nej, du behöver ingen remiss och det finns inga krav för att få en tid. Våra läkare/psykiatriker/missbruks- och beroendespecialister har lång erfarenhet av att hantera olika situationer, utmaningar, psykisk hälsa och beroendestörningar.
Om du har skriftliga journaler eller bedömningarsom är relevanta för din behandling, t. ex. ADHD/ADD eller annat och eventuellt en aktuell läkemedelslista med dig, det kan bidra till att korta ner konsultationer och bedömningstider och du kan snabbare komma igång med behandling och påbörja medicinering där det finns behov.
Kan jag använda ett frikort och tar ni självrisker?
Nej, vi bedriver en helt privat verksamhet, utan offentligt stöd och ersättningsavtal med den offentliga sjukvården. Patienter kan därför inte använda frikort eller självrisker hos oss och sessionerna ska därför betalas i sin helhet av våra kunder, Försäkringskassan, försäkringsbolag, privata/offentliga institutioner och sjukhus samt andra kunder.
Hur bokar jag en tid?
Klicka på “Boka tid” och välj den tjänst du vill ha samt tidpunkt. Du kan även skicka ett sms, ringa eller använda vårt kontaktformulär för att boka tid. Enklast är att boka en tid direkt via vår bokningssida. Undvik att skicka känslig information via e-post eller kontaktformuläret.
Kan jag avboka en session utan att betala?
Ja, det är fullt möjligt. Sessioner som avbokas senast 48 timmar/2 arbetsdagar innan påbörjad session faktureras inte. Du kan enkelt avboka eller ändra din egen session från vår bokningssida under fältet ”Min sida”. Du kan också skicka ett mejl, sms eller använda vårt kontaktformulär så tar vi hand om resten. Sessioner som inte avbokas senast 48 timmar innan start, eller där beställaren inte närvarar, faktureras fullt pris oavsett anledning. Sessioner på måndagar måste avbokas in senast kl. 12.00 torsdagen veckan innan, och tider på tisdagar måste avbokas senast kl. 12.00 på fredagen veckan innan konsultationstiden.
Kan jag boka en ny tid efter att jag har avbokat den jag hade?
Ja, du kan helt enkelt boka en ny tid genom att klicka på Boka tid.
Vilka betalningsmetoder accepteras?
Det är fullt möjligt att betala hos oss med Vipps, Kortbetaling och Faktura. Patienten får ett sms på mobilen efter behandlingen med länk till betalningssidan. Här har patienten möjlighet att välja att betala med kort, Vipps eller faktura. Om patienten glömmer bort, eller inte väljer att gå till denna länk, skapas en faktura automatiskt efter 48 timmar. Fakturakostnad tillkommer. Det går även bra att betala med kortterminal på kliniken efter varje enskild session. Företag/ Institutioner/ Försäkringskassan/ Försäkringsbolag m.m. kommer vanligtvis att få en faktura, eller ha möjlighet att betala med kort efter konsultationen.
Vad händer om min korttransaktion nekas?
Våra kunder kan välja vilket betalningssätt de vill ha efter mottagen länk via SMS, där betalning kan ske med kort, Vipps eller faktura. Om inget val görs kommer systemet automatiskt att skapa en faktura efter 48 timmar. Det finns ofta tillräckligt med tid att ringa din bank/kortutgivare för att fråga varför transaktionen nekades, vilket kan bero på bristande kontakt med banken, brist på pengar på kontot, kortskada eller att ditt kort är spärrat p.g.a. ovanlig aktivitet och informationen du lämnade inte stämde överens med uppgifterna som registrerats hos banken. I sådana fall betalar du även i förskott enligt överenskommelse via Vipps eller via banköverföring.
Hur säkert är det att tillhandahålla personlig information och betala för tjänster online?
Vi är skyldiga att använda godkända registersystem/bokningssystem som säkrar personuppgifter och att använda säkra och välkända tredjepartsbetalningslösningar. Psykiatriker.se lagrar inga av dina person– eller betalningsuppgifter.
Detta säkerställer att patientinformation alltid lagras säkert, samt som en förebyggande åtgärd mot risken för bedrägeri.
Är min information tillgänglig för andra?
All din personliga information lagras på en säker server skyddad av brandväggar och är oåtkomlig för andra. Psykiatriker.se använder därför godkända journal– och betalningslösningar för att lagra sådan information hos tredje part, såsom: vår betalningsleverantör eller patientjournalförare.
Är videokonsultationer online säkra?
Vi använder online–godkända tredjepartslösningar från vår patientjournalleverantör som ska vara så säkra som möjligt. Om det ändå upptäcks under videokonsultationen att användare utsätts för digitala bedrägerier uppmanas användaren att avsluta videosamtalet och kontakta Psykiatriker.se via mejl eller telefon.
Behöver jag ladda ner en applikation eller logga in från en speciell plats för att starta videosamtal?
Strax innan videokonsultationstiden får du ett sms med en länk, som kan klickar på vid bokad tid. Du behöver inte ladda ner några applikationer, och du kan fritt välja att använda mobil (Android/IOS (safari)), surfplatta, PC eller MAC med Google Chrome, IE, Firefox eller Opera. Dessa är gratis nedladdningsbara webbläsare och rekommenderas att uppdateras.
Kan jag koppla upp fritt från var som helst innan en videokonsultation?
Du kan fritt välja plats, wifi eller 3g/4g/5g-anslutning, men det rekommenderas inte att använda öppna osäkra wifi-nätverk på offentliga platser. VPN-lösningar kan användas av användare efter eget gottfinnande. Det rekommenderas att patienter använder säkra och stabila internetuppkopplingar för bästa möjliga kvalitet på samtalet. Psykiatriker.se använder uppkopplade system med stabila internetuppkopplingar.
Får jag mina handlingar, intyg, utlåtanden m-m. omedelbart? Vad händer om jag använder videokonsultation online och hur får jag mina dokument då?
Detta är inte möjligt. Vi kan skicka dokument med post eller digitalt. För digital åtkomst loggar du in med BankID eller Mobilt BankID. Du kan sedan ladda ner eller skriva ut dokumenten själv. Patienter som använder vår videokonsultationslösning online kommer också att få nödvändig dokumentation och kan välja om de vill ha dokumentationen utskickad.
Tystnadsplikt i enlighet med lagen om hälso- och sjukvårdspersonal
Alla våra anställda, läkare, psykiatriker, psykologer och specialister inom missbruks- och beroendemedicin är alla bundna av sekretess. Din information och kontaktinformation kommer att lagras i ett säkert tredjepartsgodkänt patientjournalsystem och endast de anställda som behöver tillgång för att behandla eller hantera ditt ärende kommer att kunna se informationen och ingen annan. Din information kommer inte att användas eller vidarebefordras utan ditt tillstånd.
Jag hittar inget svar på min fråga. Vad kan jag göra?
Du kan skicka din fråga skriftligen till oss via kontaktformuläret på kontaktsidan. Ange inte känslig personlig information där. Du kan även skicka SMS, ringa eller skicka e-post.
Söker du jobb på Psykiatriker.se?
Psykiatriker.se söker alltid duktiga läkare, psykologer, psykiatriker och specialister inom missbruks- och beroendemedicin för att utöka vårt utbud. Skicka CV och andra bilagor via e-post.
Är det lång väntetid hos er?
För alla som vill boka tid kan göra detta inom våra öppettider. Det är relativt kort väntetid hos oss.
ID-kortskontroll
Vår journalleverantör förser vår kalender med en separat ID-kontroll för alla patienter som vill boka en tid hos oss.
Skickas recept med post eller digital post?
Vi utfärdar endast e-recept som kan hämtas ut på vilket apotek som helst i Sverige, som vanligtvis kan hämtas ut inom 1 timme efter avslutad konsultation.